Rechts mijn grootvader en in het midden mijn vader in 1937
De historie van Autobedrijf Rijnberg begint in 1882 als stelmakerij, er waren toen nog bitter weinig auto’s,
Mijn overgrootvader begon toen met het maken van allerlei houten gebruiksvoorwerpen zoals onder andere kruiwagens en wipkarren.
In 1935 werd er daarnaast een smederij begonnen zodat het benodigde smeedwerk, zoals onder andere de banden voor om de wielen van de wipkarren in eigen huis gemaakt konden worden. Hier ziet u mijn vader aan het werk op het aambeeld in de oude smederij omstreeks 1939. Dit gebouwtje stond voor de huidige werkplaats. Op die plaats was in die tijd een waterbassin waarin bomen een jaar lagen te weken zodat de houtsappen er uit trokken. Deze bomen waren daarvoor in het bos gekocht en zelf gekapt en met behulp van een speciale wagen, de zgn. “malle jan” naar het bedrijf vervoerd. Na het weken werden ze in eigen huis in planken gezaagd en in een droogschuur gedroogd voor verdere verwerking. De bomenzaagmachine die hier voor werd gebruikt is nog steeds in gebruik in het veenmuseum te Barger Compascuum.
Wipkar gemaakt in eigen stelmakerij Mijn vader in de smederij omstreeks 1939
In 1948 werd er nieuwbouw gepleegd op de plaats van het waterbassin en werd het nog bestaande pand in gebruik genomen.
Hier werden toen ook de eerste schreden gezet op het pad van de landbouwmechanisatie die in de periode na de tweede wereldoorlog zijn intrede deed. Gelijktijdig begon de opmars van de landbouwtractor ter vervanging van het paard als krachtbron. Door het teruglopen van de werkzaamheden in de stelmakerij is er nog een tijdje op kleine schaal aan de bouw van caravan’s gedaan.
Een experimentele aardappel laadmachine Eigenbouw caravan
Dit was in deze tijd niet erg succesvol wegens het gebrek aan financiën en de hoeveelheid beschikbare vrije tijd van de mensen.
De ouderen onder u zullen zich mischien nog de petroleum vent wagens van "De Automaat" herinneren. Circa 100 van deze wagens zijn toendertijd in Gasselternijveen gebouwd, mede door de aanwezige combinatie van hout en metaalbewerking in eigen huis. In die tijd is het bedrijf ook nog een tijd lid van de Focwa geweest. Deze naam staat voor: Federatie van Ondernemers in het Carosserie en Aanverwante bedrijf.
Dit vanwege de ombouw van legertruck’s tot vrachtwagens voor het wegvervoer en later het realiseren van opbouw van laadbakken op kaal aangeleverde truckchassis
Petroleumventwagen van "De Automaat" Bedford vrachtwagenchaccis met eigen opbouw
In de loop van de tijd werden de ploegen groter, door het grotere vermogen van de tractoren. Tevens werden de platte wagens groter en geavanceerder. Enerzijds door de grote luchtbanden en anderzijds door het vervangen van de molenstelbesturing door de fusee besturing. Tevens werden de platte wagens groter en geavanceerder. Enerzijds door de grote luchtbanden en anderzijds door het vervangen van de molenstelbesturing door de fusee besturing.
Drie schaar ploeg Platte kar met luchtbanden
Zoals bij veel smederijen het geval is geweest werden er ook onderhouds en reparatie werkzaamheden aan tractoren uitgevoerd. Hiervoor werd in 1958 een werkplaats gebouwd naast de bestaande smederij.
In het kielzog daarvan werd er ook steeds vaker aan auto’s gewerkt en werd er in 1962 een tankstation begonnen. Op de foto ziet u mij op de voorgrond terwijl mijn vader onder toeziend oog van mijn broer een, toen ook al voorkomende, prijsaanpassing doorvoerd. Door de economische bloei en de daarmee gepaard gaande snelle groei van het personenwagenpark in Nederland werd er in 1965 begonnen met het dealerschap van Glas automobielen.
Dit was een voor die tijd technisch zeer vooruit strevend Duits automerk wat onder meer de tegenwoordig veel voorkomende getande distributieriem ontwikkelde en voor het eerst toepaste.
Het merk is later door BMW overgenomen en nog vele jaren werden BMW auto’s gekenmerkt door Glas technieken.
ESSO tankstation Glas 1204
Door de overname door BMW moest de Glas importeur, GREMI, op zoek naar een nieuw merk, wat werd gevonden in het Russiche Scaldia, welk merk al binnen enkele jaren, in 1972, werd opgevolgd door het modernere merk Lada.
Van dit merk is het bedrijf dealer geweest totdat het dealerkorps gereorganiseerd werd doordat de verkopen onder invloed van, onder andere, de Koreaanse merken drastisch daalden.
In november 1972 werd, met name, noord Nederland geteisterd door een zware storm die ook niet aan ons voobij ging.
De in 1958 gebouwde werkplaats voor de tractoren en de auto’s werd grotendeels vernield, waardoor er voor nood uitgeweken werd naar de naastgelegen smederij om de werkzaamheden die winter te kunnen blijven uitvoeren.
Aangezien de smederij werkzaamheden door de steeds grootschaliger wordende landbouwmechanisatie al grotendeels waren afgebouwd is dit in de jaren daarna permanent tot garage omgebouwd.
Lada 1200 Garage na de storm in november 1972
In de werkplaats die door de storm beschadigd raakte heb ik in 1981 een spuitcabine gebouwd om het voorkomende schade reparatie werk in eigen huis te kunnen repareren.
Een bedrijfs aktiviteit die in tegenstelling tot veel collega bedrijven tot op de dag van vandaag nog steeds wordt uitgeoefend. En waar zeer uiteenlopende werkzaamheden worden uitgevoerd, waarvan u elders op deze website een aantal voorbeelden kunt vinden.
Spuitcabine op de zelfde locatie als de vorige foto
Zo is in ruim 130 jaar een stelmakerij uitgegroeid tot een fullservice universeel autobedrijf wat momenteel door de vierde generatie gerund word.
Meer over het huidige bedrijf vindt u in het bedrijfsprofiel