Op deze pagina laten wij u het herstel van roestschade zien aan een “young” timer.
Het gaat om een paar plekken roestschade aan een verder puntgave Fiat 127 uit 1985
Net op de overgang van spatscherm naar dorpel was roest ontstaan.
Aangezien deze roest op de dorpel zich ook tot onder het spatscherm uit strekte was er geen andere mogelijkheid dan een gedeelte van het spatscherm af te snijden om het na herstel weer in te lassen. Nadat de roest weg gestraald is wordt er een stukje plaat pas gemaakt zodat het stomp in het gat gelast kan worden.
Dat het in gelast wordt en niet er over is om er voor te zorgen dat er geen nieuwe roestbron gemaakt wordt door over elkaar liggende plaat.
Hier zie u het plaatje ingelast en de lassen afgeslepen.
Tevens is het stukje voorscherm gedeeltelijk gestraald zodat u het verschil kunt zien. Hier ziet u het gestraalde plaatwerk nadat het weer ingelast is. Alvorens plaatmateriaal in te lassen wordt het altijd met zink primer behandeld om roest vorming tegen te gaan.
Aan de rechterkant van het zelfde laken een pak, alhoewel de dorpel daar in betere conditie bleek te zijn. ets wat van het spatscherm niet gezegd kon worden getuige de vele gaatjes na dat de roest was weg gestraald
Na zorguldig stralen kan dit met behulp van polyester plamuur goed en degelijk hersteld worden.
Het belangrjikste is het goed roestvrij maken door middel van stralen. Hierna worden de overige lasranden glad geklopt en strak geplamuurd en geschuurd
In de raam sponningen van de achter zijramen was door lakbeschadiging tijdens het monteren van het raam rubber, waarschijnlijk bij de productie, ook roest ontstaan met als gevolg gaten. Ook hier weer na het uitslijpen van de slechte stukken het inlassen van pas gemaakte plaatwerk stukjes
Hier na herstel en stralen vlak voor het af plamuren. Om hernieuwd roestvorming te voorkomen moet er zo weinig mogelijk tijd zitten tussen stralen en afdekken met een laag afwerk materiaal. Na nog een laag polyester spuitplamuur is de auto klaar om in de spuitcabine afgelakt te worden. Vanwege het lassen in de raam sponning en het later zichtbare lakwerk aan de binnen zijde moet het lakken in twee keer gebeuren waarbij hier de binnen zijde aan de beurt is.
Hoewel het af te lakken opppervlakte in verhouding gering is komt er heel wat werk om de hoek om alles zodanig af te plakken dat er overal uit spuit zones zijn en er later niet te zien is waar er geplakt is. Hier ziet u de afgelakte binnen zijde.
Nadat de grondverf zijn laatste schuurgang heeft gehad worden de diverse naden afgekit en er, zoals origineel, weer een overlakbare steenslag bescherming op de dorpel gespoten waarna de definitieve laklaag er op kan.
Hieronder dan een twee tal foto’s van de auto voor aflevering aan de klant.
Overigens krijgt de opdrachtgever van dit soort werkzaamheden een foto collage op CD mee.
Deze collage omvat een uitgebreid verslag van de wijze waarop de werkzaamheden zijn uitgevoerd.